Header Logo
Gratis webinar om overspisning
Læs & lyt
Bog Podcast Blog Mellem os
Forløb
Gratis webinar: Derfor overspiser du om aftenen Mini-kursus: Fra Madstres til Madro Individuelt Forløb
Log ind
← Tilbage til oversigt

Den dag jeg opdagede, at jeg slet ikke spiste på følelserne

by Amanda Louise
Jun 23, 2026

Der er en bestemt erkendelse, jeg gerne vil dele med dig denne uge. Den ligger bag hele den episode af podcasten, jeg lige har udgivet.

 

I mine år som bikinifitness-atlet havde jeg styr på det hele. Alt var vejet, udregnet og spist på faste tidspunkter. Og alligevel sad jeg aften efter aften og overspiste for at finde ro. Jeg fortalte mig selv, at jeg manglede selvkontrol. At jeg spiste, fordi jeg var stresset, ked af det eller ensom.

 

Og nogle gange var det sikkert også dét. Men jeg overså den ene ting, alle de aftener havde til fælles: jeg havde slet ikke nået at nære min krop nok i løbet af dagen.

 

Da jeg satte mig til at optage episoden, slog det mig, hvor længe jeg havde taget fejl, og hvor meget jeg havde kæmpet mod det forkerte. Jeg troede, jeg skulle have ro på følelserne for at få ro på spisningen. Det var omvendt. Da jeg begyndte at spise nok i løbet af dagen, forsvandt en stor del af det, jeg havde kaldt følelsesspisning, helt af sig selv.

 

Det betyder ikke, at følelser aldrig spiller ind på vores spisning. Men det er svært at vide, om du spiser på følelserne, hvis du samtidig går sulten rundt.

 

I episoden deler jeg de tre ting, der i virkeligheden er på spil: skammen, sulten og de ægte følelser, der er tilbage, når kroppen har fået nok. Lyt her.

Jeg har også skrevet hele guiden her på siden, hvis du hellere vil læse i fred og ro.

 

Amanda Louise 💛

De første 24 timer efter en overspisning: tre skridt der bryder mønstret
Det du gør de første 24 timer efter en overspisning afgør, om du overspiser igen, eller bryder cirklen.   Ikke aftenen, hvor det vælter. Morgenen efter.   Det lyder måske bagvendt. De fleste af os tror, at kampen står om aftenen, foran skærmen, med posen i hånden. Men det øjeblik, hvor du faktisk har mest indflydelse, kommer næste morgen. Og det er præcis dér, de fleste af os gør det, der start...
Da jeg stoppede med at tro på myten om at "du skal bare have lidt mere disciplin."
Der er en bestemt sætning, jeg hører mere op til sommeren end nogen anden tid på året: "Du skal bare have lidt mere disciplin."   Jeg vil fortælle dig om det år, hvor jeg holdt op med at tro på den myte.   Dubai, 2017. Jeg arbejdede meget, og havde mellem 35 og 45 personlige træningstimer om ugen. Jeg byggede en virksomhed op i et helt nyt land. Jeg var fysioterapeut og kostvejleder ved siden a...
Hvis jeg altid styrede mig hele dagen og overspiste om aftenen, er det her det jeg ville ønske nogen havde fortalt mig
Du kender følelsen. Du har styret dig hele dagen. Salat til frokost, nej tak til kagen på kontoret, måske en gåtur oveni. Du var stolt. Og så, et sted mellem klokken 20 og sengetid, står du i køkkenet og kan ikke helt huske, hvornår du åbnede posen. Men nu er den tom. Igen. Den første tanke, der melder sig bagefter, er næsten altid den samme: "Hvorfor sker det igen? Jeg var jo så god i dag." Je...
Footer Logo
© 2026 SLUT FRED MED MAD
Gratis webinar: Derfor overspiser du om aftenen Mini-kursus: Fra Madstres til Madro Individuelt Forløb
Bog Podcast Blog Om Amanda Louise
Kontakt Privatlivspolitik Cookiepolitik Handelsbetingelser

Du behøver ikke klare det alene


Mellem s er et brev fra mig til dig, hver uge. Her deler jeg tankerne bag ugens podcast-episode og de små erkendelser på vejen mod madro. 

Jeg sender dig brevet hver uge. Du kan altid afmelde dig med ét klik.