Den dag jeg opdagede, at jeg slet ikke spiste på følelserne
Der er en bestemt erkendelse, jeg gerne vil dele med dig denne uge. Den ligger bag hele den episode af podcasten, jeg lige har udgivet.
I mine år som bikinifitness-atlet havde jeg styr på det hele. Alt var vejet, udregnet og spist på faste tidspunkter. Og alligevel sad jeg aften efter aften og overspiste for at finde ro. Jeg fortalte mig selv, at jeg manglede selvkontrol. At jeg spiste, fordi jeg var stresset, ked af det eller ensom.
Og nogle gange var det sikkert også dét. Men jeg overså den ene ting, alle de aftener havde til fælles: jeg havde slet ikke nået at nære min krop nok i løbet af dagen.
Da jeg satte mig til at optage episoden, slog det mig, hvor længe jeg havde taget fejl, og hvor meget jeg havde kæmpet mod det forkerte. Jeg troede, jeg skulle have ro på følelserne for at få ro på spisningen. Det var omvendt. Da jeg begyndte at spise nok i løbet af dagen, forsvandt en stor del af det, jeg havde kaldt følelsesspisning, helt af sig selv.
Det betyder ikke, at følelser aldrig spiller ind på vores spisning. Men det er svært at vide, om du spiser på følelserne, hvis du samtidig går sulten rundt.
I episoden deler jeg de tre ting, der i virkeligheden er på spil: skammen, sulten og de ægte følelser, der er tilbage, når kroppen har fået nok. Lyt her.
Jeg har også skrevet hele guiden her på siden, hvis du hellere vil læse i fred og ro.
Amanda Louise 💛